janstephanie.reismee.nl

De eerste dagen!

Hallo volgers van onze reis naar Aotearoa, ofwel Nieuw Zeeland!

EIN-DE-LIJK was het dan zover: Zaterdag 9 december was aangebroken en onze reis naar Nieuw Zeeland kon beginnen! De reis naar Schiphol ging erg soepel en we waren mooi op tijd. Eenmaal aan boord van vliegtuig kregen we de o-zo-fijne mededeling dat er een passagier niet was op komen dagen. De koffer van die passagier moest er weer uit, waardoor de binnenkant van het vliegtuig werd beschadigd. Toen we na 2 uur en 45 minuten wachten mochten opstijgen, kon de 11 uur durende vlucht naar Hong Kong beginnen.

In Hong Kong hadden we de hele tijd de tijd om de stad te bezoeken, dus hop in de Airport Express trein en om 11 uur in de ochtend stapten wij het centraal station van Hong Kong binnen. Voor zover wij Hong Kong hebben gezien, kunnen we de stad kort omschrijven: druk en vies! De mensenmassa’s op de verhoogde, overdekte stoepen tussen de gebouwen waren ongelofelijk. Zelfs New York of Londen leek daarbij een rustige provinciestad. Uiteindelijk hebben we onze weg gevonden door de stad richting de trams naar Victoria Peak. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de stad, en hier lijkt ook de lucht wat minder smerig te zijn. Al met al: blij dat we ’s avonds weer verder konden naar onze eigenlijke bestemming: Nieuw Zeeland!

Na nog een vlucht van 11 uur naar Auckland, en de 1,5 uur durende binnenlandse vlucht naar Christchurch, waren we op maandag om 17.30 uur eindelijk op plaats van bestemming. Vlug naar het motel gegaan voor de eerste nacht waar we snel wat hebben gegeten en vervolgens als een blok in slaap zijn gevallen.

Op de regenachtige dinsdagochtend zijn we de camper op gaan halen. (Reactie Jan: Mooi groot bakbeest van 7.70 meter. Reactie Stephanie: Wow, dat ding is wel erg groot). Na een overkill aan uitleg over hoe de camper werkt, zijn we gaan rijden naar onze eerste bestemming: Lake Tekapo. Na een uur reden we de langste brug van N.Z. op. Met het einde van de brug in zicht gebeurde er echter pakweg 10 auto’s voor ons een dodelijk ongeluk, waar uiteindelijk zelfs een helikopter met hulpdiensten op de brug een landing maakte (zie foto, echt bizar). Alle auto’s moesten omdraaien en een andere weg nemen. Ook wij moesten daar weg maar probeer maar eens te draaien op een brug met een bijna 8 meter lange camper waar je net 1 uur in hebt gereden! Uiteindelijk heeft een vriendelijke brandweerman onze camper achteruit langs de vrachtwagens naar het begin van de brug gemanoeuvreerd (dit was meer dan een kilometer!). De eerste vertraging was een feit, de omweg naar de enige andere brug over die rivier was een mooie route maar wel over provinciale (gravel-) wegen waardoor we lang onderweg zijn geweest. De geplande overnachting bij Lake Tekapo hebben we gewijzigd naar een overnachting in Geraldine, wat ruim een uur dichterbij lag. Daar aangekomen hebben we onze eerste maaltijd gekookt in de camper en heerlijk gegeten met uiteraard een bijpassend wijntje

Na onze eerste nacht in de camper werden we op tijd wakker op wederom een regenachtige dag. Op naar Lake Tekapo! Een supermooie route over fijne wegen. De natuur is hier prachtig en heel anders dan dat wij tot nu toe gezien hebben. Het landschap is heuvelachtig maar op die heuvels zie je vaak geen bomen en alleen grasland. Onderweg zijn we gestopt voor koffie met een gebakje (JUM!). Lake Tekapo is een supermooi, groot meer. Het was alleen redelijk bewolkt waardoor we de bergtoppen rondom het meer niet zo goed konden zien. Desondanks toch mooie foto’s kunnen maken, waarna we zijn weggevlucht voor de touringcars met Aziaten.

We hadden besloten om niet te overnachten in Lake Tekapo en zijn doorgereden naar Twizel, waar we onze tweede nacht doorbrengen. Onderweg nog gestopt bij een helderblauw stuwmeer: Lake Pukaki, waar we nog meer foto’s hebben gemaakt.

Oja, en nog een laatste feitje voordat we er een eind aan breien: Kiwi’s, ofwel Nieuw Zeelanders, zijn misschien wel de vriendelijkste mensen in de wereld. Super gastvrij, behulpzaam en altijd in voor een praatje!

Tante Ria

Ohoh, domme pech, maar komt zeker allemaal goed. Ben maar blij dat je zaterdag nog hebt kunnen vliegen, Schiphol zit al 2 dagen met een mensenmassa die niet weg kan vanwege het weer, honderden geannuleerde vluchten. geniet van het vervolg

Petra

Wat een avonturen nu al! Moest hard lachen om jullie verschillende reacties op de camper haha. Nog een fijne en veilige voortzetting van jullie reis! Ik kijk al uit naar jullie volgende verhaal.

Liefs Petra

Coby

Wat een prachtig verhaal en wat hebben jullie op korte tijd al veel meegemaakt!. Ik wens jullie dan ook een prachtig vervolg van jullie droomreis en ben weer heel nieuwsgierig naar jullie volgende verslag.
heel veel lief en groetjes van Coby

Floran

Dag Stephanie (en Jan),

Leuk om te lezen dat het dan echt begonnen is! Jammer van het weer maar dat mag de pret waarschijnlijk niet drukken! Zo te horen is een geen discrepantie tussen de verwachtingen en realiteit ;).

Ik ben erg benieuwd naar het volgende 'camperverhaal' en uiteraard naar wat jullie allemaal zien en beleven!

Isabel

Wauw. Jullie hebben op een paar dagen al veel meegemaakt. Leuk om jullie reis te kunnen volgen. Nog heel veel plezier en geniet van elk moment.
Groetjes

Ilse

Leuk! Hier zat ik op te wachten.. tof jullie te kunnen volgen op je reis. En wat n camper zeg, zeker even wennen aan de grootte. Straks wil je niet anders meer. Geniet ervan samen! Benieuwd naar jullie volgende verhaal en foto’s!

CorMariette

Leuk dat we ju