janstephanie.reismee.nl

Wanaka & de West Coast

Dag 6

Heerlijk uitgeslapen Stephanie was nu eerder wakker maar bleef lekker liggen tot vader ook wakker was. En dat gebeurd niet altijd. Op ons gemak ontbijt gemaakt en de reis voor vandaag uitgestippeld naar Wanaka.

Het eerste uur ging lekker vlot, daarna was het de beurt aan Stephanie om te gaan rijden. Nou die kreeg het voor de kiezen haarspeldbochten berg op was haar uitdaging. Maar het was geen enkel probleem voor haar, als volleerd vrachtwagen chauffeur ging ze de berg op. Onderweg nog gestopt om foto’s te maken en daarna weer verder.

Na deze prachtige rit door de bergen kwamen we ruim op tijd aan in Wanaka. Na te hebben ingecheckt zijn we nog even naar het centrum gereden om wat te winkelen.

Terug op de camping lekker een NZ pilsje drinken en eten maken. Champignons, paprika, en wortel met rijst en kipblokjes. Als nagerecht een heerlijke mango. Met een wijntje erbij was het een uitstekende maaltijd. ( Alleen Stephanie nam er (bah) water bij).

Dag 7

Vandaag gaan we richting Haast een plaatsje bij de kust. Rustig opgestaan nog wat boodschappen gedaan in Wannaka en daarna de weg op. Wederom een prachtige route en een onvoorstelbare afwisseling van de natuur van bergen met grasland naar een regenwoud op de bergen. Door regelmatig te stoppen hebben we veel foto’s kunnen maken. Nog een fenomeen wat we regelmatig tegen kwamen: one lane bridge. Daar moest je altijd uitkijken of hij vrij was voor je er overheen kon. In NZ weten ze dat er veel toeristen rond rijden dus alle belangrijke uitzichtpunten zijn duidelijk aangegeven. Je kan ook goed merken dat het dun bevolkt is want de wegen zijn vrij rustig met verkeer.

Eindelijk in Haast aangekomen op weg naar de camping. Deze was 14 kilometer ten zuiden van Haast gelegen, halverwege echter een bord met daarop dat deze camping gesloten was. Dus weer terug en op een parkeerplaats even overleg gevoerd, en we hebben toen besloten om door te rijden naar Fox Glacier dit was nog een 150 kilometer te gaan. Ook weer over een zeer mooie weg (het is daar niet anders). Daar aangekomen en ingecheckt op de camping. Wederom een top 10 camping deze zijn erg goed en alle voorzieningen zijn er. Op deze campings is er altijd een centrale bbq plaats en een gemeenschappelijke keuken. Dus je hoeft niet altijd in de camper te koken, wat wij overigens wel doen.

Dag 8

Vandaag op naar de frans jozef glacier. Het was maar een klein uurtje rijden, dus waren wij er zeer snel.

Hier zouden we gaan vliegen over de zuidelijke alpen. Helaas door het slechte weer ging het niet door, maar morgen ( Woensdag ) om 9.00 uur een nieuwe kans. Volgens het boekings kantoor zou het weer dan goed zijn om te vliegen.

We zijn toen even het dorpje in geweest en naar het Wildlife Centre om te kijken hoe een kiwi er uit ziet. Er was er 1 in het donker aan het snuffelen om naar eten te zoeken.

Nog even wat winkeltjes bekeken en terug naar de camper om in te checken bij de camping. Het regende toen pijpenstelen dus hebben we het ons maar gemakkelijk gemaakt in de camper.

Frans Josef, Woensdag 20 december

Brr… wat hebben we een koude nacht achter de rug. ‘M’n neus viel er bijna af vanochtend’ (quote Stephanie). En toen we buiten keken was dit ook niet zo gek, de bergtoppen waarop we uitzicht hebben vanaf de camping zijn ’s nachts ook een stuk witter geworden. Gelukkig zag het weer er wel prachtig uit en leek het erop dat we vandaag wel konden gaan vliegen over de Alpen op het Zuidereiland. Dus na een snel ontbijt (het was nog steeds ijskoud) op naar het dorp, waar het kantoortje zit van Air Safaris, het bedrijf waar we om 9 uur een rondvlucht hadden gereserveerd. En wat blijkt? De vluchten gaan door! Er werd alleen wel gevraagd of we het erg vonden om één vlucht later te gaan, ze hadden namelijk net een groep met ‘rather heavy’ (of gewoon dikke) Duitsers ingecheckt en anders zou het vliegtuigje te zwaar beladen zijn. Na 40 minuten in de souvenirwinkeltjes in het dorp te hebben rondgestruind om de tijd te doden, konden we dan uiteindelijk vertrekken!

Samen met een Engels echtpaar en een (niet zo dik) Duits gezin klommen we aan boord van het vliegtuig. Stephanie had de eer om als copiloot te fungeren en mocht voorin het vliegtuig. Een korte beschrijving van de 50 minuten durende vlucht: MEGA-VET-GAAF-COOL-SCHITTERERD-MOOI-GROOTS-FANTASTISCH-EXTRAORDINAIR. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Wat was dit mooi! We zijn gevlogen over de Frans Josef gletsjer, de Fox gletsjer, Mt Tasman, de Tasman gletsjer, Lake Tekapo, natuurlijk Mt Cook en nog zoveel andere mooie bergen, meren en rivieren waarvan ik de naam zo snel niet weet. Dit was echt een once-in-a-lifetime ervaring, echt geweldig!

Omdat we in de ochtend gevlogen hadden, was de hele middag nog vrij om in te vullen. Het was nog steeds supermooi, zonnig weer dus we besloten om een wandeling uit de Lonely Planet te kiezen. Dit is de Ka Roimata o Hine Hukatere Track geworden, simpeler gezegd de ‘Main glacier valley walk’. Dit was een wandeling van 1,5 uur naar de voet van de Frans Josef gletsjer, en je liep eigenlijk door een deel van de drooggevallen bedding van de rivier die voortkomt uit de gletsjer. Zoals eerder gezegd was het weer nog steeds super en daarmee ook het uitzicht. Zodoende bleef je ook foto’s maken.

Na deze heerlijke middag, zitten we nu terug op de camping na te genieten van een heerlijke dag en schrijf ik (Stephanie) voor de verandering eens het reisverslag van deze woensdag. Morgen op naar Greymouth, een slaperig plaatsje maar wel een hele leuke route erheen. Maar dat is voor dan.

Ps. Foto's plaatsen op deze website is echt drama! Voor foto's, zie de Facebook pagina van Stephanie. Daar plaatsen we regelmatig foto's op. Zie ook deze link.

Petra

Wat een heerlijk verhaal om mee wakker te worden! Super, geniet geniet geniet ervan

tante Ria

Mooi, mooier, mooist! Wat is er nog meer of hebben jullie de crème de la crème nu al gehad? Adembenemend om jullie belevenissen te lezen. Er volgt zeker nog veel meer. Blijf ervan genieten vrachtwagenchauffeurs. Wij kijken al weer uit naar het volgende bericht, foto's bekijken we op facebook en dan hebben jullie thuis ook nog wat te laten zien, leuk een foto meeting met tekst en uitleg door Stephanie en Jan. Groetje xxx John en Ria

Dit en Peter

Genoten van jullie prachtige verhalen! Nog heel veel genieten en kijken uit naar jullie volgende reisverslag,
Groeten uit een miezerig Zundert

Coby

Mega vet gaaf cool. Zo zal jullie hele reis verder gaan. Genieten tot de laatste dag! Mooi verhaal weer. Ik wacht met een groot genoegen op jullie volgende reisverslag.
groetjes en liefs van Coby

Floran

Dag beste mensjes,

Vooral jaloers op jullie vliegtuigvlucht al klinkt de rest ook al als wonderschone muziek in de oortjes. Ik zou Stephanie toch willen adviseren de volgende keer gewoon wijn te nemen bij het eten ;). Ik ga nu nog even foto's kijken op Facebook!

Veel plezier de komende dagen!

Rian

Hoi lieve lui, wat ben ik jaloers. Geniet nog samen. Dikke knuffel