janstephanie.reismee.nl

matamat en hobbitton

Matamata, zondag 31 December.

Vandaag rustig opgestaan, want het was zondag en we hoefden pas om 13.00 uur bij ons volgende doel te zijn: Hobbitton! Voor degenen die dit geen klap zegt; dit is de filmset van de Lord of the Rings trilogie én van de Hobbit trilogie. Onderweg eerst nog een paar laatste boodschapjes gedaan voor onze laatste dag (we konden oudejaarsavond natuurlijk niet uitzitten zonder te genieten van nog een Nieuw Zeelands biertje). Toch kwamen we al om 11.30 uur aan bij Hobbitton, wat ons mooi gelegenheid gaf om te starten met een bakkie sleut en op souvenirjacht te gaan. Om stipt 13.00 uur vertrok de tour richting Hobbitton, waar onze gids uitleg gaf over de opnames en regelmatig met leuke anekdotes kwam aanzetten. Het landschap en de 44 hobbit-holes (huisjes) waren precies zoals in de film, al waren sommige huisjes op een andere schaal gebouwd zodat ze de acteurs groter of juist kleiner konden doen lijken bij een bepaalde deur. Tijdens de tour zijn we ook nog in de herberg in Hobbitton gestopt voor een echt door hobbits gebrouwen biertje, dat verassend goed smaakte.