janstephanie.reismee.nl

Rotorua en omgeving

Rotorua, vrijdag 29 december.

Vandaag vanuit de camping naar Wai-o-tapu Thermal Wonderland gereden. Het was ontzettend druk maar wij konden de drukte net voor blijven anders hadden we met die grote camper geen plaats meer gehad op de parkeerplaatsen. Als eerste zijn we bij de Lady Knox geiser gaan kijken. Terwijl we met zo’n 1500 man aan het wachten waren (wow), werd deze tot leven gewekt door een medewerker van het park. Hij gooide er wat zeepblokjes in en daardoor begon de geiser zijn stoom en water te spuiten.

Daarna zijn we het park ingegaan en hebben we al het moois gezien wat voorkomt bij het geothermische systeem in deze regio. Ook hier stonk het naar rotte eieren en zelfs in de straten van Rotorua was deze lucht, als de wind goed stond, te ruiken. Nee, dit is geen plaats waar wij zouden willen wonen. Verder was het een mooi afwisselend park met modderpoelen die flink aan het koken waren. Een onwaarschijnlijk mooi groen meer. Zelfs de temperatuur was hier een paar graden hoger. Na dit bezoek zijn we doorgereden naar de camping waar we de dag hebben afgesloten met een pilsje.

Rotorua, zaterdag 30 december.

Op deze één na laatste dag van 2017 stond voor ons cultuur snuiven op het programma. En hoe kan dit beter dan door een Mãori dorp te bezoeken? Aan de rand van Rotorua ligt het, nog steeds bewoonde, dorp Te Whakarewarewatangaoteopeawahiao. Deze naam is voor ons niet op een fatsoenlijke manier uit te spreken dus ze hebben het makkelijk afgekort naar Whakarewarewa (wat ik zonder spiekbrief nog steeds niet kan uitspreken).

Anyway, het dorp is dus gebouwd op een geothermisch gebied en door het dorp heen zie je overal heetwaterbronnen en stoom uit gaten in de grond komen. De Mãori gebruiken deze natuurlijke warmtebronnen en nog steeds maken ze gebruik van gezamenlijke badhuizen met warm thermaal water en koken ze in één van de 7 Hangi (een soort natuurlijke stoomoven waar iedere familie zijn pan met eten in kan zetten). Uiteraard hebben wij ook geluncht met een gerecht dat was klaargemaakt in één van deze Hangi, en dat was echter superlekker! Ten slotte hebben we ook nog een voorstelling gezien met traditionele dans en natuurlijk de bekende Haka, wat ook superleuk was om te zien.

Aan het einde van de middag hebben ons nog vermaakt met de Ducktour. Tja, hoe leg je uit wat dat is? Het was een twee uur durende tour langs vier verschillende meren in de omgeving van Rotorua. Wat deze tour speciaal maakte was dat we deze hebben gedaan met originele amfibievoertuigen uit de tweede wereldoorlog. Zodoende reed je het ene moment op de weg en vervolgens voer je verder over een meer, zonder dat je uit hoefde te stappen. En oja, de naam Ducktour? In de tweede wereldoorlog hadden deze voertuigen de bijnaam ‘Ducks’ :)

Tante Ria

Zo te lezen liet de daginvulling de laatste dagen ook niet veel 'vrije tijd' over. Een afwissend programma kunnen we wel stellen. Wat zullen jullie ons veel te vertellen hebben en ik vermoed dat een berg foto's de vertelsels zullen ondersteunen. Geniet van het laatste deel van de trip en een goede reis huiswaarts gewenst. Uiteraard ook al een fijne jaarwisseling en de beste wensen voor 2018. groetjes xxx Ria en John

Floran

Klinkt weer als een mooie combi van natuur en cultuur. Hebben jullie ook meegedaan met de Haka ? Veel plezier nog de laatste dagen!

Groetjes
Floran

Dit en Peter

Zooooo veel gezien zoveel indrukken! Wow. Geniet nog. Een fijne jaarwisseling die jullie niet zullen vergeten!
Groetjes Dit en Peter

Petra

Leuk om jullie avonturen te volgen! Gek idee dat het bij jullie al bijna 2018 is. Nog een heel fijne tijd in Nieuw Zeeland en alvast de beste wensen voor 2018.

Coby

Alweer zoveel moois. Ik ben benieuwd wat jullie echt het allermooist en het meest indrukwekkend hebben gevonden. Wat zullen er veel foto's zijn. Dagen kijken denk ik. Inmiddels is het bij jullie 2018. Happy new year. Fijne laatste dag nog.

liefs en groetjes Coby